کد مطلب:303571 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

احسان عروس نمونه اسلام
معروف است كه در شب زفاف حضرت زهرا (س) سائلی فریاد زد یا اهل بیت النبوة و معدن الخیروالفتوة مرا به جامه كهنه ای خوشحال كنید كه من فقیرم فاطمه علیهاسلام می فرماید: دو جامه كهنه و نو داشتم من آن جامه نو را به آن فقیر دادم چون صبح شد رسول خدا به نزد من آمد و به من فرمود: توجامه نو داشتی چرا نپوشیدی؟ عرض كردم شما نفرمودید هر چه را صدقه می دهید باقی می ماند؟ من آن را به صدقه دادم. رسول اكرم فرمود: اگر جامه كهنه را می دادی و نو را می پوشیدی از برای شوهرت، بهتر بود و ضمناً فقیر را هم به خواسته اش رسانده بودی... من عرض كردم ای رسول خدا در این كار من به شما اقتداء نموده ام در وقتی كه مادرم خدیجه به همسری شما در آمد هر چه داشت همه را در راه شما نثار كرد شما هم آنچه بدست آوردید در راه خدا انفاق نمودید.

تا این كه سائلی از شما درخواست كمك كرد شما پیراهن خود را به آن سائل بخشیدید و خود را به حصیری پیچیدید از اینگونه امور بسیار به جا آوردید و شما در این امور واقعاً بی نظیر هستید این آیه شریفه در حق شما نازل گردید: لا تجعل یدك مغلولة الی عنقك ولا تبسطها كل البسط فتقعد ملوماً محسوراً. الاسراء/29 (ترجمه آیه):

نه هرگز دست خود را محكم بسته دار (كنایه از این كه نه دستت را غل به گردن كن كه چیزی به كسی ندهی) و نه بسیار گشاده دار كه هر چه داری همه را به دیگران بدهی) و آنگاه خود را نكوهش كرده و حسرت خوری (كه چرا نداری كه به تقاضای سائل پاسخ دهی). فاطمه علیهاسلام می فرماید:

رسول خدا از شنیدن این مطالب اشكش جاری شد و مرا به سینه چسبانید آنگاه فرمود:

كه جبرئیل آمده به تو سلام می رساند ولی می گوید بگو به فاطمه هرچه می خواهد خدا فرموده از ما بخواهد و او را بشارت بده كه من او را دوست دارم پس من عرض كردم یا ابتاه شغلتنی عن المسئلة لذة خدمته لا حاجة لی غیرلقاء ربی الكریم فی دار السلام.

ای پدر لذت عبادت و بندگی حق مرا از حاجت خواستن بدرگاه با عظمتش بی نیاز كرده همانا درخواست من از پیشگاه خداوند متعال زیارت لقایش در دارالسلام است آنگاه پدرم دعا كرد: اللهم اغفرلامتی. خدایا امتم را بیامرز و من آمین گفتم سپس جبرئیل گفت: خداوند می فرماید: گناهان امت تو را آمرزیدم از آنان كه محبت به فاطمه و پدر فاطمه و شوهر فاطمه و اولاد فاطمه را داشته باشند. [1] .


[1] رياحين الشريعه ج 105/1.